onsdag 22 oktober 2008

Höst-Godis!

I söndags morse tog vi en promenad i skogen, alla var varmt klädda som synes,,,,,,,,,,mannen var inte sugen på att leta svamp,för han tyckte inte vi hade tid. Vi skulle få gäster på kvällen, och han ville hem och städa,,,,,
,,,,men jag stoppade några extra(RENA) bajspåsar i fickan, och gick direkt på svampen. Tänk vilken tur han tyckte det var att det plötsligt låg några extra påsar i fickan!!!!! Ibland är den kvinnliga listen skön att ta till!,,,,,
,,,,,nu hade jag ju en förrätt att bjuda på, och lite mer i frysen! Och han fick städa i fred när jag satt och rensade svamp,drack kaffe och lyssnade på bra musik!
Och er mina vänner bjuder jag detta enkla men goda recept:
Trattkantarellsoppa
1 liter färska trattar(2-3dl djupfrysta) fräses i gryta med lite smör.Strö över 4msk vetemjöl. 1 liter buljong från tärning.Smaksätt med 1msk tomatpure och 1msk rouqfortost. Låt allt koka i 10min. Tillsätt 1 1/2dl grädde och 1tsk citronsaft. Smaka av. Strö över lite persilja och servera soppan het med en bit bröd och gjärna ett glas rött!

Ha det så gott i höstkylan! Eva-Karin/noll54

8 kommentarer:

Majas skafferi sa...

Hej! Låter som en härlig söndag!
Tyvärr går helgerna alldeles för fort för att hinna med sådana "Lyx-aktiviteter" som skogspromenader.
Eller så får man prioritera annorlunda..!Tänka på sig själv istället för städning och storhandla. Jo,förresten,bunken har
jag köpt hos dig!

Inspiration i vitt sa...

Mmmm vad gott du gör Eva Karin man får nästan lust att göra den direkt och vad gott med ost i det har jag inte ätit förut.
Vilken duktig karl du har som VILL hem och städa en sån karl vill jag med ha hahaha.
Nu var väl era gäster nöjda med fint dukat bord och härlig soppa.
Vi ses snart kram/Ingela.

MiaMaria sa...

Hej!

Men vad du är duktig...först på att hitta svamp och sedan att tlllaga den....soppa passar bra i kylan......

Och lilla voffsen är ju bara för söt.....

Ha´det så gott!
MiaMaria

LantlivsAnette sa...

Åhh vad mysigt med en skogspromenad...hösten är så kalr och fin.
Vilken underbart fin dukning du har gjort...
Kram Anette
P.s jo, nu kommer det varor, vi hänger också i alla kartonger och plockar upp, det känns som om man inte vet vart allt ska få plats, det ska ju se snyggt ut också..puuhh, just nu är det en enda röra, men roligt är det...

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så sööt han är lilla Sixten! Och med vintervästen på sig...
Så du har hittat trattkantareller! Maken och jag var till skogen i helgen, och letade och letade... vi fick väl ihop en liter efter ett par timmar, så det var ingen lyckad svamputflykt. På samma ställe för ett antal år sedan, så plockade jag så mycket så jag kunde knappt bära det... men ibland är det olika!
Soppan verkar ju underbart god! Den skulle man prova om man hade lite svamp, haha!
Jag lovar att vara försiktig med ljusen! De (där jag har gjort ljusmanschetterna) brukar jag inte tända så ofta, eftersom man inte är därinne så mycket...
I morgon bär det av mot Skåne... det ska bli så spännande!
Kram
Marie

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Tur att du fick med gulliga hunden i alla fall... Åhhh kantarellsoppa sååå gott..
Kram kram Linda

Unknown sa...

Mums det såg himmla gott ut!
Nej, jag har dockskåpet stående där och som om det bara väntar på att jag ska ta och dra igång med det men det är samma sak här för mig som det är för dig, phu, tid?
Köpte en super fin tallrikshylla hos dig igår och wow sägere jag bara nu har du så mkt fint där i butiken så min make börjar nog bli orolig...hihih
Kram Petra

hemtrevnad marie sa...

Mmmmm, det lät supergott detta....får nog ta och testa det...måste bara köpa hem osten och persiljan...trattisarna ligger i frysen som tur är!
Så fint du gjort...måste vara en dröm att få vara gäst hos er!!
Travlig helg!
kraaam